Compilatie reacties/recensies

Door Bert Bloo ontvangen recensies ter promotie van het Boek:

Cor van den Heuvel

"Waardevast Erfgoed In Wijchen"

Het boek “Waardevast Erfgoed Wijchen“ is vooral een ode aan alle industriële bedrijvigheid in de gemeente Wijchen. De nadruk ligt dan begrijpelijk op de industrie in het dorp Wijchen zelf.

De industriële ontwikkeling krijgt een enorme stimulans als burgemeester Van Thiel in 1949 aantreedt. Al hadden bedrijven als Eromes, Brinkers, de Kleijn en Martens hun sporen al ruimschoots verdiend en boden ze werkgelegenheid in de karige jaren voor de oorlog.

Een zakelijk geschreven boek is het geworden. Niks wollige, krullerige taal, nee, rechttoe rechtaan. Daardoor zijn de beschrijvingen van de productieprocessen voor niet-techneuten soms wat taai. Maar juist die processen zullen bij velen de ogen openen: “O, zat dat zo!  “.

Vele lezers zullen zich herinneren hoe het zat in school op de banken en stoelen van Eromes, of hoe het Zeeuws meisje en de snacks van Brinkers smaakten. Sommigen zullen nog zitten op de bank van Eltink.

Heel bijzonder is het dat in Wijchen blijkbaar nooit stakingen zijn geweest of arbeidsconflicten en als alle herinneringen kloppen, waren de directeuren, bedrijfsleiders en leidinggevenden zonder uitzondering sociaal voor en bekommerd om hun personeel. Hoewel Karel de Bruijn, werkzaam bij Brinkers en later wethouder,  toen lidmaatschap van een vakbond ook noodzakelijk vond. Hoe het ook zij, de fabrikanten waren vaak pioniers in die boerengemeenschap en door hun activiteiten veranderden wél sfeer, karakter en aanzien van het dorp.

Niets is blijvend, getuige het feit dat nogal wat bedrijven ondertussen zijn verdwenen of in andere handen zijn overgegaan. Juist daarom is zo’n boek van belang, want zoals de auteurs zelf stellen in hun nawoord: Zonder verleden geen toekomst…

De heren Harrie Bakker, Nic Bakker, Bert Bloo en Guus van Heck (samen de werkgroep Industrieel Erfgoed Wijchen) hebben een verzorgd boek samengesteld. Er is duidelijk veel tijd en moeite in gestoken.

Herinneringen oproepen dat doet dit boek en dat was ook de bedoeling!

Cor van den Heuvel

Guus van Heck, tbv Tweestromenland geschreven:

INDUSTRIEEL ERFGOED WIJCHEN

Begin december 2020 verscheen in de Tweestromenlandreeks onder nr. 47 het boek:

"Waardevast Erfgoed In Wijchen"

Vier senioren uit Wijchen (Bert Bloo, Harrie Bakker, Nic Bakker en Guus van Heck) presenteren hierin het resultaat van drie jaar onderzoek in twintig Wijchense bedrijven. Enkele daarvan bestaan al niet meer – zoals Eltink Meubelen, Wytric Textielfabriek, Tricotage- en kousenfabriek Bloemen & Zn, Brinkers’ Margarinefabriek en Guelen Bouwbedrijf – maar stuk voor stuk kennen ze een interessante geschiedenis. Om deze voor het nageslacht te bewaren, is een aantal inloopavonden voor personeel en gepensioneerden georganiseerd waar de verhalen en persoonlijke herinneringen zijn verteld en opgetekend. Vele daarvan zijn in het boek opgenomen. In hun zoektocht naar waardevolle gebeurtenissen, bijzondere mensen en vermeldens-waardige verhalen hadden de schrijvers nooit verwacht dat er zóveel pareltjes naar boven zouden komen. Daarnaast is er aandacht besteed aan de technische en organisatorische ontwikkeling die bedrijven in de loop der jaren hebben doorgemaakt. Sterke voorbeelden daarvan zijn o.a. Koninklijke NooteboomTrailers en Banken Champignons.

Uit de beschrijvingen blijkt dat de bedrijven Synprodo, Berko, EromesMarko, Giesbers, Modderkolk, Moors Constructie Bedrijf  en Fermacell ook sterk innovatief en in ontwikkeling zijn om hun plaats in de tegenwoordige markt veilig te stellen en te verbeteren.

Met zijn persoonlijke herinneringen neemt Bert Bloo ons mee naar de tijd waarin hij opgroeide in Wijchen en als jeugdige Wijchenaar bij verschillende bedrijven vakantiebaantjes vervulde en daarover vertelt, en daarmee een mooi beeld geeft van het Wijchen uit de jaren 50-60 van de vorige eeuw.

Bovendien is niet onvermeld gebleven de rol die oud-burgemeester van Thiel gespeeld heeft bij het ontwikkelen van het industrieterrein Oost en het succesvol stimuleren van bedrijven om zich in Wijchen te vestigen hetgeen de lokale werkgelegenheid een enorme boost gegeven heeft. Door dit alles geeft het boek een herkenbaar beeld van veranderingen en ontwikkelingen van pakweg de laatste 70 jaren. Een groot aantal foto’s en andere illustraties geeft daar nog een extra dimensie aan.

De uitgave van dit boek kwam tot stand in samenwerking van de Historische Vereniging Tweestromenland met de Stichting Industrieel Erfgoed Nijmegen en Omgeving (STIENEO). Financiële bijdragen werden ontvangen van de onderzochte bedrijven, van Bedrijfsmakelaar Van Thiel en van de gemeente Wijchen. Zonder de interviews met talrijke personeelsleden en kinderen van voormalige directies in de bedrijven was dit boek niet mogelijk geweest.

Waar is het boek te koop ?
Het boek is te koop à 15,00 euro bij de Wijchense boekhandels, de Historische Vereniging Tweestromenland, de VVV en Museum Kasteel Wijchen.
Voor inlichtingen: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Eric Graauwmans

Erg goed ‘Waardevast Erfgoed Wijchen’ verhaal,

Dit boekwerk nodigt je uit om het meerdere malen in te kijken en te herlezen.. De informatie verpakt  in duidelijke hoofdstukken is geschreven in begrijpelijke taal. Deze verhalen én foto’s zijn een verrijking doordat zij de lokale geschiedenis dichtbij brengen en zichtbaar maken. De panden waarlangs je loopt of fietst hebben hun verhaal, jij als lezer herkent ze en beleeft ze weer opnieuw. Knap hoe beleefde, beschreven  herinneringen inzicht geven in hoe het was, zo begrijpen we het heden. Voor Wijchenaren maar zeker ook voor ‘nog-niet Wijchenaren’ en  nieuwkomers een aanrader.

Eric Graauwmans